Irina Beltermann

Regional Operational Excellence Director, Van Leeuwen Roemenië

In de wereld van stalen buizen gaat het bij Operational Excellence om innovatie, efficiëntie, flexibiliteit én een digitale transformatie. Irina Beltermann combineert haar rol als Managing Director Roemenië met die van Regional Operational Excellence Director Zuidoost-Europa. Haar leiderschap en de gezamenlijke inspanningen van haar teams hebben van digitalisering een echte kracht van Van Leeuwen gemaakt. Deze digitalisering zal onder andere leiden tot een betere klantervaring, sneller kunnen voldoen aan klantvragen en meer klanttevredenheid.

Irina Beltermann is geboren in Roemenië, een land dat ze nog steeds regelmatig bezoekt vanwege familie en werk. Inmiddels werkt ze alweer 25 jaar vanuit Wenen. ‘Ik was tot september 2021 Hoofd Distributie Oost-Europa, een enorm gebied dat zich uitstrekt van Polen in het noorden tot Bulgarije in het zuiden,’ zegt Irina. ‘Nadat de Van Leeuwen regio’s opnieuw waren ingedeeld, met Italië, Turkije en Roemenië als regio Zuidoost-Europa, nam ik een dubbele rol op me, aangezien ik hiernaast ook deel uitmaak van het regionale managementteam met een focus op de operational excellence-agenda. Het is een fascinerende regio.’ Irina vindt het prettig om verschillende landenvestigingen te managen én operationele vooruitgang te stimuleren. Ze is blij met de focus van Van Leeuwen op digitalisering en hoe het de toewijding van het bedrijf onderstreept om concurrerend te blijven in een snel veranderende markt. ‘Staal mag dan een klassieke, nuchtere industrie zijn,’ zegt ze, ‘maar in de afgelopen decennia zijn veel grote spelers overgestapt op digitalisering en hebben ze mooie resultaten behaald.’

Wereldwijde digitalisering
Van Leeuwen gebruikt al enkele jaren digitale tools zoals Automatic Order Creation (AOC) en Electronic Data Interchange (EDI). Zulke tools geven sneller inzicht in productbeschikbaarheid, versnellen levertijden en verminderen het risico op fouten. ‘Maar hoewel onze processen gestandaardiseerd zijn, gebruiken landen en regio’s deze tools verschillend,’ legt Irina uit. ‘Om verbonden te blijven met onze klanten en hun wereldwijde ambities, werkt Van Leeuwen aan een geïntegreerde digitale oplossing.’ Om dit te realiseren migreert de Van Leeuwen Buizen Groep naar SAP S/4HANA. Dit cloudgebaseerde, real-time ERP-systeem zal het gebruik van digitale tools binnen de Groep harmoniseren. Ook geeft het een impuls aan het delen van regionale kennis en voldoet het aan specifieke markteisen. Bovendien maakt het een digitaliseringsproject mogelijk waarvoor Irina verantwoordelijk is: een online Europees e-commerce platform dat bestaande land-specifieke landingspagina’s, webportalen en webshops samenbrengt. Daardoor wordt de toegang tot producten en diensten eenvoudiger en worden de interacties en transacties tussen het bedrijf en zijn klanten geharmoniseerd.

Klantgericht online gaan
Irina kijkt uit naar de aankomende lancering van het e-commerce platform, dat gepland staat voor 2024. ‘De migratie naar SAP S/4HANA is een voorwaarde voor de lancering van ons e-commerce platform. Er komt een pilot in het Verenigd Koninkrijk, aangezien deze vestiging al is overgegaan op SAP S/4HANA. Onze klanten gaan absoluut profiteren van onze inspanningen hierin. Het platform zorgt voor gestroomlijnde processen en daardoor zullen we in staat zijn om sneller te voldoen aan verzoeken van onze klanten, fouten te verminderen en onze dienstverlening nog betrouwbaarder te maken. Hierdoor zal de algehele klantbeleving verbeteren. Het platform levert ons beter inzicht in data, waardoor we een betere kijk krijgen op klantgedrag, hun voorkeuren en trends. Dat leidt tot meer gerichte en gepersonaliseerde aanbiedingen. Kortom: de inzet van dit platform zorgt ervoor dat we onze klanten beter begrijpen, bedienen en binden, wat zal leiden tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.’

Een historische mijlpaal
Irina’s rol als leider van dit initiatief illustreert het belang dat Van Leeuwen hecht aan innovatie en klantgerichtheid. Ze benadrukt dat het de zakelijke kant is die dit project zo belangrijk maakt, niet de technologische kant. ‘Het gaat hierbij niet alleen om bedrijfsprocessen,’ zegt ze, ‘maar ook om klantervaringen, marktervaringen en productervaringen. Het is echt een historische mijlpaal voor Van Leeuwen’, vindt Irina. ‘We zijn al honderd jaar actief in de buizenhandel, en nu zijn we ook een online dienstverlener.’