Distributie

Jaarverslag 2023
Distributie

Met een goede leverbetrouwbaarheid flexibel voldoen aan de wensen van onze klanten. Dat staat voor Van Leeuwen voorop. Nu en in de toekomst. Continu verbetert Van Leeuwen haar operationele, logistieke en IT-processen, en de inrichting van haar magazijnen. In 2022 plukten we de vruchten van eerdere investeringen en namen we opnieuw grote verbeterstappen.

Investeren in het netwerk
Van Leeuwen steunt op een uitgebreid internationaal netwerk van opslagfaciliteiten om aan de behoeften van de klanten te voldoen. We blijven voortdurend investeren in het wereldwijde netwerk van voorraadlocaties en service- en bewerkingscentra, om de service naar de klant verder uit te breiden. Deze investeringen omvatten onder andere geavanceerde technologieën en systemen om waarde toe te voegen aan onze diensten. Optimale operationele processen stellen ons in staat om onze klanten zo efficiënt mogelijk en met een grote variëteit aan producten van dienst te zijn. In het afgelopen jaar hebben we opnieuw aanzienlijke investeringen gedaan, met projecten in verschillende landen. Zo hebben we in Tsjechië in Vyškov geïnvesteerd in de uitbreiding van ons magazijn en de implementatie van een geautomatiseerd opslagsysteem. In België hebben we twee locaties samengevoegd, en in Zwijndrecht hebben we geïnvesteerd in de bouw van een Monorail en het World Tube Center.

Machines en installaties
Door onze recente investeringen in machinepark en installaties hebben we onze value added services aanzienlijk kunnen versterken in het afgelopen jaar. Door deze verbeteringen kunnen we nog beter voldoen aan de groeiende vraag van onze klanten naar op maat gemaakte (samengestelde) onderdelen. In 2023 hebben we diverse ‘debottlenecking’ studies uitgevoerd met als doel om ons productieproces te optimaliseren en onze leveringsprestaties te verbeteren. Dankzij de waardevolle inzichten vanuit deze studies, kunnen we efficiënter gebruik maken van onze bestaande installaties en meer productiecapaciteit benutten. In Frankrijk zijn belangrijke stappen gezet om onze service aan klanten verder te verbeteren. Er is daar geïnvesteerd in een plasmasnijder en verschillende value added services nemen we in eigen beheer, waardoor we meer controle hebben over het proces en nog beter kunnen inspelen op de specifieke behoeften van onze klanten. Deze strategische beslissing maakt het mogelijk om onze klanten een nog hoger niveau van service en kwaliteit te bieden.

Upgrade kantoren en panden
In 2023 hebben we ook aanzienlijke investeringen gedaan in onze kantoren en panden. Onze Duitse medewerkers in Vaihingen krijgen een nieuwe werkplek. Een nieuw kantoor is in aanbouw en zal naar verwachting in 2024 worden voltooid. Het OneHalmstad-project in Zweden is met succes afgerond. Dit project heeft geleid tot de realisatie van een modern en efficiënt kantoor, gevierd met een feestelijke opening in december 2023. In Zwijndrecht wordt hard gewerkt aan de bouw van het indrukwekkende World Tube Center (zie kader).

ISO-normeringen
Het kwaliteitsbeleid van Van Leeuwen is al tientallen jaren gebaseerd op ISO-normen. De ISO 9001-standaarden zijn verweven in de procedures, processen en cultuur van onze organisatie. Momenteel zijn 64 locaties gecertificeerd volgens ISO 9001, en we streven ernaar het aantal vestigingen met een ISO 14001-certificaat te verhogen. Om de veiligheidsnorm ISO 45001 en de milieunorm ISO 14001 verder te verankeren, is een strategie opgesteld om alle productielocaties volgens deze twee ISO-normen te certificeren tot 2026. Dit omvat in totaal 47 locaties die op middellange termijn gecertificeerd zullen worden. In 2023 heeft Van Leeuwen Essen met succes de ISO 19443-certificeringsaudit voltooid. Deze norm voor kwaliteitsbeheer past de principes van de internationale kwaliteitsnorm ISO 9001 toe op de nucleaire sector.

Om de hoogste kwaliteit van onze ingekochte materialen te waarborgen, hanteren we een zorgvuldig geselecteerd netwerk van leveranciers. Alvorens deze leveranciers op onze goedgekeurde fabrikantenlijst (Approved Manufacturers List, AML) te plaatsen, worden hun processen en kwaliteits-standaarden uitvoerig gevalideerd. Voor vestigingen die leveren aan de Automotive-industrie, worden specifieke normen toegepast en deze vestigingen zijn IATF-gecertificeerd.

Kwaliteit, milieu en veiligheid
Het welzijn van haar mensen en het bevorderen van een duurzame leef- en werkomgeving zijn van groot belang bij Van Leeuwen. We hanteren een strikte veiligheidsnorm in al onze processen, waarbij onze veiligheidscultuur is gebaseerd op wereldwijd erkende standaarden en procedures die zijn vertaald naar de ‘Van Leeuwen Life Saving Rules’. Deze regels en procedures voldoen aan de richtlijnen van ISO 45001. Sinds 2021 werken we met een vernieuwde veiligheidscampagne. Ook in 2023 hebben we het belang van veiligheid benadrukt met een Steel Safety Day. Door het stellen van doelen, het bespreekbaar maken van potentieel onveilige situaties en het benadrukken van persoonlijke verantwoordelijkheid, is het aantal ongevallen (met verzuim tot gevolg) in 2023 opnieuw afgenomen. Met een reductie van 37 procent ten opzichte van 2022 zijn we op de goede weg en we blijven streven naar verdere verbetering.

Bij het selecteren van leveranciers hanteren we strikte criteria, waaronder het vereiste bezit van gecertificeerde kwaliteits-, milieu- en veiligheidsmanagementsystemen. Onze Sustainability Manager speelt een leidende rol bij het bevorderen en begeleiden van verdere verduurzaming van onze bedrijfsprocessen. Een toenemend aantal vrachtwagens rijdt op HVO100 renewable diesel (biodiesel). Het optimaliseren van onze beladingsgraad blijft een voortdurende prioriteit. Daarnaast streven we ernaar om retourvrachten te benutten, wat inhoudt dat we proberen vrachtwagens minder leeg terug te laten rijden na een distributierit door bijvoorbeeld goederen op te halen bij leveranciers.

Digitaliseren van leveringsinformatie
Bij Van Leeuwen staat een groeiende focus op het elektronische datasysteem (EDI) centraal in onze supply chain. Via dit systeem ontvangen we niet alleen orders en versturen we bevestigingen, maar bieden we ook real-time leveringsinformatie aan en stellen we certificaten en facturen beschikbaar. Bovendien faciliteert EDI de communicatie met onze leveranciers en vervoerders, waardoor we snel inzicht hebben in productbeschikbaarheid en levertijden.
In het jaar 2023 hebben we een proefproject uitgevoerd voor een nauwkeurige vooraankondiging van leveringen. Dit houdt in dat onze klanten op de geplande leveringsdag een specifiek tijdslot krijgen waarbinnen de bestelling wordt afgeleverd, wat hen in staat stelt om de ontvangen goederen efficiënter te verwerken. Daarnaast hebben we onze toegang tot gedetailleerde track-and-trace informatie bij diverse vervoerders uitgebreid, en wordt de bevestiging van ontvangst nu digitaal verzonden en automatisch in onze systemen verwerkt.

Transport
Voor een efficiënt en goedlopend transportnetwerk werken we uitsluitend samen met betrouwbare vervoerders, die bekend staan om hun service. We zetten ons voortdurend in om onze logistieke stromen grondig te analyseren, altijd op zoek naar de meest kosteneffectieve oplossingen die voldoen aan onze hoge eisen voor leverfrequentie en snelheid. Dankzij een zorgvuldige segmentatie van onze stromen en het implementeren van diverse logistieke concepten, kunnen we onze klanten een service op maat bieden die precies aansluit bij hun behoeften.Ons voornaamste doel is om goederen op een efficiënte en tijdige wijze te leveren, waarbij we tegelijkertijd de transportkosten beperken en onze ecologische voetafdruk minimaliseren. In 2023 zijn we dan ook van start gegaan met het gebruik van HVO diesel bij onze eerste vervoerders, een volledig duurzame diesel die geproduceerd wordt uit afval- en restproducten. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in een vloot van elektrische vrachtauto’s, waarmee we ons streven naar een milieuvriendelijk transportnetwerk nog verder onderstrepen.

Leverbetrouwbaarheid
In onze logistieke operaties staat het tijdig, volledig en nauwkeurig leveren van goederen centraal als onze belangrijkste focus en verantwoordelijkheid. In de afgelopen jaren hebben diverse factoren in onze supply chain dit kritieke aspect onder druk gezet, waaronder beperkte materiaalbeschikbaarheid, transportcapaciteit en personeelsuitdagingen op de arbeidsmarkt. We hanteren een gestructureerde en doelgerichte aanpak om onze On-Time-Delivery voortdurend te verbeteren. Dit omvat gerichte inspanningen op het gebied van procesoptimalisatie, systeemverbeteringen en betere samenwerking tussen verschillende disciplines. De resultaten van onze inspanningen zijn duidelijk zichtbaar in de verbeteringen tussen 2022 en 2023. Als gevolg van deze verbeteringen hebben we een hoger serviceniveau bereikt. Ook in 2024 zullen we verdere stappen zetten om het serviceniveau naar onze klanten te verbeteren.

Productiviteit
Productiviteit speelt een cruciale rol bij onze investeringsbeslissingen, als sleutel tot het maximaliseren van onze operationele efficiëntie en het verhogen van onze concurrentiepositie. We investeren in geautomatiseerde systemen zoals de Monorail, opslagsystemen, robots en cobots. Daarnaast benutten we de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering om onze processen te verbeteren. We streven naar efficiëntere en effectievere processen. Op elke locatie hebben we een verbeterprogramma en monitoren we de ontwikkelingen op het gebied van productiviteit.

Projecten
Van Leeuwen beschikt over ervaren internationale projectteams, die klanten op elk punt van het toeleveringsproces ondersteunen. Vanaf de allereerste fase van informatieverstrekking en offerteaanvragen tot aan het uiteindelijke verzenden en verpakken van buizen en buiscomponenten. Met behulp van onze geavanceerde internationale projectdatabase kunnen zowel onze eigen teams als die van de klant de voortgang van projecten in real-time volgen. Dit zorgt ervoor dat klanten te allen tijde op de hoogte zijn van de status van hun materialen en hun eindbestemming. Bovendien worden innovatieve softwareoplossingen getest om nog sneller te kunnen reageren op een Request for Quotation (RFQ) door het automatisch herkennen van artikelen.

World Tube Center

In september 2023 is Van Leeuwen gestart met de bouw van het World Tube Center (WTC), gelegen op de hoek van de Swinhaven-locatie in Zwijndrecht. De eerste funderingspaal van 24 meter lang werd op 5 september 2023 door bestuursvoorzitter Peter Rietberg de grond ingeslagen, waarmee het bouwproces van start ging. Het WTC wordt een experience center waar we onze klanten, leveranciers en zakenpartners kunnen verwelkomen en hen kunnen laten zien en interactief laten ervaren wat ‘more than tubes’ echt betekent. Bovendien biedt het een prachtig uitzicht op ons geavanceerde 315 meter lange monorailsysteem.

Opening van OneHalmstad

Met het OneHalmstad-project bij Heléns Rör AB in Zweden zijn magazijn, productie en hoofdkantoor op één locatie aan de Olofsdalsvägen in Halmstad samengebracht. In 2022 werd de uitbreiding van het magazijn afgerond en werd de productielocatie gebouwd, waarbij alle laatste machines werden verplaatst en geïnstalleerd. In januari 2023 werden zowel het magazijn als de productielocatie in Halmstad volledig operationeel. Daarna lag de focus op het afronden van de bouw van het hoofdkantoor. In december 2023 vond de officiële opening plaats. Met de afronding van het OneHalmstad project kan Heléns nu sneller, flexibeler en met meer capaciteit inspelen op de vraag van klanten en een nog hogere kwaliteit leveren op bewerkingen.