Victor Ea

Functie General Manager
Bij Van Leeuwen sinds 2013
Leeftijd 33

‘De olie- en gasindustrie in Maleisië kenmerkt zich door overheidsstimulering van Maleisische bedrijven’, zegt Victor Ea, General Manager bij Van Leeuwen Maleisië. ‘Dat vormt een uitdaging. Maar we zijn al ruim veertig jaar actief in dit land en hebben door onze solide reputatie een uitstekende positie.’

Victor Ea is geboren en getogen in Maleisië. Na zijn bachelor in International Business aan een Maleisische universiteit kwam hij al snel terecht bij Van Leeuwen in Singapore. ‘Daar volgde ik een traineeship’, vertelt Victor, waarna ik werd uitgezonden naar Thailand als salesmedewerker. Na drie jaar werd ik daar Sales Manager. En na nog eens drie jaar keerde ik terug naar Maleisië als Branch Manager. Sinds zes maanden ben ik hier General Manager. Ik vind het fijn om in mijn thuisland te werken; ik ken de cultuur goed en spreek de taal. Dat helpt bij de marktbewerking en de lokale contacten.’

Maleiers, Chinezen en Indiërs

Victor woont in Johor Bahru, een Zuid-Maleisische stad die grenst aan Singapore. Van daaruit werkt hij om de week in de vestiging in Kulai, vlakbij zijn huis, en in Kuala Lumpur, op zo’n drieënhalf uur rijden. ‘Maleisië is een multicultureel land’, zegt Victor. ‘We kennen drie hoofd bevolkingsgroepen, de Maleiers, Chinezen en Indiërs. Het aardige is dat we elkaars feesten meevieren. Ook bij ons op kantoor vieren we zowel het Hari Raya (het einde van de Ramadan) als Chinees Nieuwjaar én het Indiase feest van het licht, Divali. Bij die festiviteiten hoort altijd een uitgebreide maaltijd met alle collega’s.’

Stimuleren Maleisische bedrijven

Een bijzonderheid van de Maleisische economie is dat de regering erg gericht is op het stimuleren van Maleisische bedrijven, stelt Victor. ‘Veel bedrijven zijn verplicht grotendeels lokale aandeelhouders te hebben. Dat betekent dat zelfs grote bedrijven als Shell of ExxonMobil zaken moeten doen via samenwerking met het Maleisische olie- en gasbedrijf Petronas. Een groot voordeel van Van Leeuwen is dat we hier al meer dan veertig jaar werken en de mensen ons goed kennen. We hebben een gevestigde en vertrouwde naam. Onze klanten zijn vooral actief in de upstream olie- en gasexploratie.’

Gestructureerd

Als sterke punten van de bedrijfscultuur ervaart Victor: ‘dat we heel gestructureerd werken en goed georganiseerd zijn. Cultureel gezien zijn er natuurlijk verschillen tussen de Nederlandse mentaliteit en de Aziatische mentaliteit. Klanten zijn hier minder gewend om heel direct te communiceren. Daarom hebben we hier aan een sterk lokaal team gebouwd om de regionale markt te bedienen. Een groot voordeel van onze internationale organisatie is dat ik altijd kan overleggen met collega’s in Azië, Europa of de VS, over waar we bepaalde buizen kunnen inkopen en welke prijzen daarbij horen. Tegelijkertijd heb ik voldoende autonomie om op een lokale manier zaken te doen. Onze klanten hechten veel waarde aan ons als lokale vertegenwoordiger van een internationaal vooraanstaand kwaliteitsbedrijf. Ze weten dat ze ons altijd kunnen bereiken als zij een vraag aan ons hebben, en dat we daarop ook telkens weer een goed en snel antwoord hebben.’