Duurzaamheid

Duurzaamheid

Als internationaal opererend familiebedrijf met 100 jaar geschiedenis streven wij naar een economisch gezonde onderneming. Tegelijkertijd nemen we onze verantwoordelijkheid voor milieu, mens en maatschappij. Alleen als we zuinig omgaan met de wereld en met elkaar, kunnen we het stokje aan nieuwe generaties doorgeven, en helpen de aarde leefbaar te houden. Onze bedrijfsactiviteiten en groeiplannen voeren we dan ook steeds duurzamer uit. Voor het jaar 2030 willen we de wereldwijde leider zijn in duurzame distributie van buizen.

’Duurzaamheid zit in de genen van ons honderdjarig familiebedrijf.’

Als internationaal opererend familiebedrijf met 100 jaar geschiedenis streven wij naar een economisch gezonde onderneming. Tegelijkertijd nemen we onze verantwoordelijkheid voor milieu, mens en maatschappij. Alleen als we zuinig omgaan met de wereld en met elkaar, kunnen we het stokje aan nieuwe generaties doorgeven, en helpen de aarde leefbaar te houden. Onze bedrijfsactiviteiten en groeiplannen voeren we dan ook steeds duurzamer uit. Voor het jaar 2030 willen we de wereldwijde leider zijn in duurzame distributie van buizen.

In 2022 hebben we onze duurzaamheidsstrategie bepaald en namen we een aantal grootschalige duurzaamheidsinitiatieven. In 2023 hebben we deze activiteiten uitgebreid, wat leidde tot zichtbare resultaten. We willen voorop lopen als het gaat om duurzaam zakendoen binnen de waardeketen. Tegelijkertijd creëren we een prettige en duurzame werkplek voor onze mensen. Van Leeuwen neemt haar verantwoordelijkheid bij het beperken van de opwarming van de aarde. Werken aan CO2-neutrale bedrijfsactiviteiten is daarom onze topprioriteit voor de komende jaren. Het is onze ambitie om voor 2030 de groenste buizendistributeur ter wereld te zijn.

Duurzaamheidsstrategie
Onze in 2022 ontwikkelde duurzaamheidsstrategie leidde de afgelopen twee jaar tot een aantal nieuwe activiteiten. Het belangrijkste doel van deze strategie is hoe we blijvend duurzame waarde kunnen creëren. Deze strategie draait om vier hoofdthema’s: Climate Action, People, Growth, en Partners & Suppliers. We maken deze duurzaamheids-doelstellingen zo goed mogelijk meetbaar, en nemen daarbij de hele waardeketen mee. Uit de VN Agenda 2030 hebben we zeven (van de zeventien) VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG’s) geselecteerd. Deze doelen zijn zorgvuldig gekozen, omdat we binnen onze hoofdthema’s hiermee een verschil kunnen maken. Daaraan verbinden we concrete, meetbare acties.

Duurzaamheid volgens een governance-model
Duurzaamheid sturen we binnen ons bedrijf aan via een governance-model, waarbij we ervoor zorgen dat alle mensen worden betrokken. In elke regio is er een Sustainability Officer die ervoor zorgt dat de regio en de lokale bedrijven werken aan het realiseren van de duurzaamheidsstrategie van Van Leeuwen. Onze Raad van Bestuur en Executive Board zijn hierbij sterk betrokken en de Raad van Commissarissen wordt goed geïnformeerd over onze voortgang op het gebied van duurzaamheid. Een betrokken duurzaamheidsteam zorgt ervoor dat alle acties en initiatieven wereldwijd worden uitgerold.

Een belangrijk onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie is het opbouwen en delen van onze kennis over duurzaamheid binnen onze organisatie. In mei 2023 werden de Global Finance Days gehouden in het hoofdkantoor in Zwijndrecht. Belangrijke onderwerpen op de agenda waren de aankomende Environmental, Social en Governance (ESG) richtlijn, de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en ons pad naar CO2-neutraliteit. Het wereldwijde financiële team van Van Leeuwen speelt een sleutelrol bij het rapporteren en het boeken van vooruitgang op ESG-onderwerpen.

Rapportage
Rapportage over onze inspanningen op duurzaamheidsgebied helpt ons hierop scherp te blijven en meetbare vooruitgang te boeken. We rapporteren bijvoorbeeld aan het Carbon Disclosure Project (CPD). Dit is een wereldwijd actieve non-profitorganisatie die zich richt op het verzamelen en rapporteren van milieugegevens van bedrijven en steden, met name op het gebied van klimaatverandering, watergebruik en ontbossing.

In 2023 hebben we voorbereidingen getroffen voor de aankomende Europese richtlijn, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), met als eerste stap de zogeheten dubbele materialiteitsanalyse. Om aan deze nieuwe EU-richtlijn te voldoen zullen we als Groep over 2025 een duurzaamheidsverslag uitbrengen. We werken ook aan een duurzaamheids-assessment volgens de criteria van de EU-taxonomie.

In 2024 verankeren we duurzaamheid in onze bedrijfsactiviteiten. In 2025 willen we deelnemen aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Dit is een partnerschap tussen het CDP, het United Nations Global Compact, het World Resources Institute en het Wereldnatuurfonds. Dit initiatief is bedoeld om wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen vast te stellen.

Concrete doelen per thema

Aan elk thema binnen onze strategie zijn concrete doelen verbonden.

Initiatieven

De duurzaamheidsinitiatieven binnen Van Leeuwen zijn zeer divers in soort en omvang