Joanna Brookes

Functie Business Development Executive
Bij Van Leeuwen sinds 2019
Leeftijd 48

Joanna Brookes werkt al 15 jaar in de Britse staalindustrie. In 2019 keerde zij na een sabbatical ‘terug’ bij Van Leeuwen. ‘Voor de overname door Van Leeuwen werkte ik op de salesafdeling van Benteler Distribution’, vertelt Joanne. ‘Eigenlijk maak ik dus al heel lang deel uit van het bedrijf.’

Joanna werkt geregeld vanuit het Deckhouse. In 2022 verhuisde het Van Leeuwen VK team naar dit gloednieuwe hoofdkantoor op slechts anderhalve kilometer afstand van de vorige hoofdlocatie (zie ook kader). Het hoofdkantoor bevindt zich in de Midlands, de plek in Engeland waar de industriële revolutie begon. ‘De mensen hier zijn bescheiden, werken hard en vormen een hechte gemeenschap’, zegt Joanna. ‘En ze zijn gewend aan nieuwkomers, die al decennialang naar deze regio trekken op zoek naar werk. Het is een diverse samenleving die openstaat voor veranderingen.’

Gastvrije sfeer

Joanna omschrijft de sfeer bij Van Leeuwen Verenigd Koninkrijk als uitnodigend. ‘De meeste van onze medewerkers zijn geboren in het Verenigd Koninkrijk of Ierland’, vertelt ze. ‘Maar we hebben ook teamleden uit Nederland, China, Brazilië en diverse andere landen. Bovendien vertegenwoordigen onze collega’s een grote verscheidenheid aan etniciteiten en religies. Dat is logisch, gezien de geschiedenis van het land. Bij Van Leeuwen is er alle ruimte en respect voor onderlinge verschillen.

Onze manager wenst ons bijvoorbeeld zowel een fijne zonnewende als een gelukkig kerstfeest! De manier waarop medewerkers met elkaar omgaan, laat zien dat ze in staat zijn om cultuurverschillen makkelijk te overbruggen en samen te werken als één groot team.’

Digitale marketing

Als Business Development Executive richt Joanna zich op het aantrekken van nieuwe klanten en projecten. Tijdens de COVID-19-pandemie kreeg ze de taak om de LinkedIn-pagina van Van Leeuwen Verenigd Koninkrijk onder de loep te nemen en te verbeteren. ‘Ik ben verder gaan kijken dan LinkedIn, dus nu beheer ik alle socialemediakanalen van Van Leeuwen Verenigd Koninkrijk en maakt digital marketing onderdeel uit van mijn werk. Mijn teamleden en ik hebben bovendien nauw samengewerkt aan een nieuwe crossmediale digitale marketingstrategie’ (zie meer in kader).

100 kilometer lange pijpleiding

Natuurlijk staat ook bij Van Leeuwen VK de optimale bediening van klanten en uitstekende uitvoering van projecten voorop. In 2022 werkte Van Leeuwen VK met een grote wereldwijde klant samen aan een meerjarenproject, voor de aanleg van een 100 kilometer lange pijpleiding in het Verenigd Koninkrijk. Het is het grootste project dat Van Leeuwen VK ooit had. Het project loopt door tot half 2023. Van Leeuwen VK levert in totaal bijna 10.000 ton PE en FBE gecoate buizen, inclusief 862 gecoate bochten. Het specifiek voor dit project samengestelde Operations team verzorgt alle stappen in de supply chain. Van ontvangst, opslag en inspectie van de materialen tot en met de coördinatie van het laden voor transport rechtstreeks naar het opslagterrein, op het moment dat de klant de leidingen nodig heeft.