Line Blok

Functie Global Process Architect Procurement
Bij Van Leeuwen sinds 2018
Leeftijd 38

‘Denen verwachten een extreem hoog serviceniveau’, zegt Line Blok. Als Global Process Architect Procurement draagt ze daaraan bij door uiteindelijk alle vestigingen aan te sluiten op SAP S/4 HANA: één geïntegreerd IT-systeem voor de optimale aansturing van onze supply chain, commercie en financiële organisatie. ‘Al onze klanten kunnen daardoor nog efficiënter gebruikmaken van ons internationale netwerk en onze wereldwijde voorraad.’

Line Blok maakte grote carrièrestappen sinds ze in 2018 bij Van Leeuwen’s bedrijf Heléns in Denemarken aan de slag ging. Ze startte als MR/MRP controller, werd na 2,5 jaar Team Lead Purchasing en is inmiddels Global Process Architect Procurement. ‘Wat me direct aansprak toen ik hier kwam werken was de sfeer, die is open en vriendelijk’, zegt ze. ‘Een grote plus, want dat was ik bij een vorige werkgever niet zo gewend. Nu ik hier vijf jaar werk en verschillende banen verder ben, kan ik wel zeggen dat daarnaast het grote aanpassingsvermogen tekenend is voor ons bedrijf. Volgend jaar bestaat Van Leeuwen 100 jaar: dat kun je alleen bereiken door continu mee te bewegen met de ontwikkelingen in de markt, en waar nodig te veranderen en je aan te passen. Ook als medewerker krijg je daartoe alle ruimte. Ik heb me daardoor enorm kunnen ontwikkelen.’

Gratis studeren

Bijzonder aan Denemarken is dat inwoners er gratis kunnen studeren. Het aantal hoogopgeleiden in het land is dan ook zeer hoog. Ook loopt Denemarken voorop als het gaat om de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. ‘Salarisverschillen bij dezelfde functie zijn bijvoorbeeld verboden en daarnaast hebben mannen en vrouwen dezelfde rechten bij ouderschapsverlof.

Ik ben daar heel blij mee.’ Wat Denen in hun vrije tijd graag doen? Hygge, een term die ook buiten Denemarken steeds populairder is, is enorm belangrijk voor Denen, vertelt Line. ‘Hygge betekent zoiets als gezellig, knus en comfortabel. Het woord drukt uit dat we graag tijd in en rond het huis doorbrengen, met de kinderen én met familie en vrienden.’

Direct

‘Waar je zakelijk gezien rekening mee moet houden, is dat Denen behoorlijk direct zijn. Klanten zullen het bijvoorbeeld niet nalaten het te melden als ze elders een betere prijs kunnen krijgen. Daarom moeten we voortdurend bereid zijn te reageren op feedback van klanten en op de concurrentie in de markt. Ook iets om rekening mee te houden in Denemarken is dat klanten een extreem hoog serviceniveau verwachten. Je moet je zaakjes enorm goed op orde hebben, feitelijke informatie direct kunnen delen en je aan afspraken houden. Daar zijn we bij Van Leeuwen gelukkig goed in en we werken continu aan verbeteringen waardoor onze processen nog efficiënter verlopen en de kwaliteit van onze service verbetert. In 2022 heb ik als team lead voor inkoop in Denemarken hieraan bijgedragen door ons gebruik van SAP voortdurend te optimaliseren, bijvoorbeeld door training en opleiding van onze medewerkers. Tegelijkertijd werkte ik aan een betere structuur van de afdeling. Halverwege 2022 ben ik volledig overgestapt naar de rol van Global Process Architect Procurement. Sindsdien begeleid ik de aansluiting van de Van Leeuwen vestigingen in het Verenigd Koninkrijk op ons wereldwijd geïntegreerde ERP-systeem (zie kader), inclusief het ontwerp van de individuele specificaties. Een groot project waarbij ik nauw heb samengewerkt met collega’s over de hele wereld.’