Karin Rose

Corporate Director Automotive & Global Accounts, Van Leeuwen hoofdkantoor

Als je bedrijf 70 kantoren en magazijnen in 32 landen heeft, is het heel belangrijk om verbinding te kunnen maken met anderen. Maar dat hoef je niet uit te leggen aan Karin Rose, Corporate Director Automotive & Global Accounts sinds augustus 2023 en een ervaren professional in de Automotive en metaalindustrie.

‘De beste manier om uitstekende service te bieden aan al je klanten wereldwijd, is door de kloof tussen verschillende landen en bedrijfseenheden te overbruggen,’ zegt Karin. Ze richt zich vooral op het uitzetten van de koers door het landschap van het wereldwijde key account management bij Van Leeuwen. ‘Naadloze samenwerking is de manier waarop we met onze klanten meegroeien. Dit is echt onze kracht.’ Haar achtergrond in productie, bewerkingen en projectmanagement is van grote waarde bij het verder stimuleren van innovatie en optimale samenwerking binnen het bedrijf. Ze werkte ongeveer negen jaar bij Benteler en was Vice President Automotive voor Centraal-Europa toen het bedrijf werd overgenomen door Van Leeuwen.

Eersteklas service
Karin stuurt het wereldwijde key accountmanagement-programma aan vanuit haar kantoor in Duitsland, hoewel reizen een groot deel van haar werk uitmaakt. ‘Toen we jaren geleden begonnen, waren we een beetje ongestructureerd,’ legt ze uit. ‘We boden niet dezelfde service en producten aan in elk land, en we maakten te weinig gebruik van onze wereldwijde expertise op het gebied van bewerking en inkoop. Nu vormen we sterke internationale teams die onze klanten overal een eersteklas service kunnen bieden.’ Gestroomlijnde processen, vaste vergaderingen op alle niveaus en een matrix-rapportagesysteem zijn nu in de hele organisatie ingevoerd. ‘Het allerbelangrijkst is en blijft het bieden van toegevoegde waarde voor je klanten en dat je aan hun wensen tegemoet komt. Dat vormt de basis van alles wat we doen. We verkopen niet zomaar buizen. We verkopen waarde, en we moeten ervoor zorgen dat onze klanten weten dat we hen kunnen helpen duurzame oplossingen te vinden.’

Proactieve betrokkenheid
Veel bedrijven in een aantal marktsegmenten waarin Van Leeuwen actief is, zoals de bouw, landbouw en mechanical engineering, stellen hun prognoses aanzienlijk naar beneden bij. ‘Dat betekent dat we innovatief moeten zijn. Zowel in de manier waarop we met elkaar communiceren als in hoe we de binding met onze klanten verbeteren,’ zegt Karin. ‘Daarom is het belangrijk om in de komende jaren proactief bij onze klanten betrokken te zijn; om groeikansen te zien en maatwerkoplossingen te ontwikkelen, die bijdragen aan zowel zakelijke als klimaatdoelen. Als we in een vroeg stadium met klanten praten, kunnen we vaak helpen hun problemen op te lossen,’ zegt Karin. ‘En de antwoorden kunnen verrassend zijn. Soms kan een sterker materiaal bijvoorbeeld het gewicht juist verminderen.’