Vooruitzichten

In het eerste kwartaal van 2023 is moeilijk te voorspellen hoe het jaar zich zal ontwikkelen. De marktontwikkelingen zijn onzeker vanwege de toenemende inflatie, hoge energieprijzen, angst voor recessie en de geopolitieke situatie. Ook de krappe arbeidsmarkt speelt hierin mee. De ontwikkeling van de prijzen voor buismaterialen is een belangrijke factor in het vooruitzicht voor 2023. Begin 2023 leek een daling in prijzen in te zetten. Aan het eind van het eerste kwartaal blijven echter, als gevolg van de hoge grondstof- en energieprijzen, de prijzen op het niveau van 2022.

De afzetvolumes blijven onder druk staan, al verschilt dit per afzetsegment. Bij onze klanten lijkt echter de grootste onzekerheid over de marktontwikkelingen af te nemen en het optimisme toe te nemen. Met name in de segmenten Mechanical Engineering en Process & Power zijn de marktontwikkelingen goed. In het energiesegment zien we een verhoogd activiteitenniveau. Onze bedrijven in Noord- Amerika, Azië en Australië zijn goed gepositioneerd om hier op in te spelen en zullen naar verwachting hierin een aantal mooie projecten boeken. Het orderboek van Van Leeuwen is in het eerste kwartaal goed gevuld.

Wij verwachten een verdere consolidatie in de staaldistributiebranche. De ontwikkelingen volgen wij nauwgezet en we zullen indien zich interessante kansen voordoen hierin investeren. Vanuit onze sterke positie als wereldwijd opererende toonaangevende buizendistributeur, bieden we ook in 2023 onze klanten in de diverse marktsegmenten onze service op maat. Door onze voorraden wereldwijd op niveau te houden en verder te investeren in ons internationale netwerk kunnen we mogelijke tekorten en verstoringen in de supply chain voor zijn. Daarnaast zetten we ons logistieke innovatieprogramma voort en investeren we verder in logistieke en opslagsystemen, machines en automatisering. Samen met onze mensen, willen we hiermee onze belofte “more than tubes” ook in het komende jaar weer waarmaken.

Internationale samenwerking en innovatief ondernemerschap zijn kenmerkend voor onze cultuur. Op basis hiervan zullen we ook in 2023 verder bouwen aan de onderneming. Samen met onze leveranciers en voor onze klanten. Als familiebedrijf met een bijna honderdjarige geschiedenis weten we als geen ander hoe belangrijk daarbij onze mensen zijn: van ervaren krachten die zich al tientallen jaren voor het bedrijf inzetten tot en met trainees die met nieuwe inzichten ons bedrijf verder helpen.