Ontwikkelingen wereldwijd

Prijsniveaus en inflatie

Voor 2022 verwachtten we aanvankelijk stabilisatie en meer rust in de markt, na het jaar 2021 waarin verstoringen in de supply chain voor ongekende stijgingen van prijzen voor stalen buizen zorgden. In de eerste twee maanden waren de prijzen relatief stabiel. Hierin echter kwam direct verandering met de invasie van Rusland in Oekraïne. De markt werd beïnvloed door de gevolgen van sancties tegen Russische leveranciers, nog sterker stijgende energiekosten, opnieuw verstoring van de aanvoerlijnen en beperkte beschikbaarheid van materiaal. De sancties tegen Rusland dreven de prijzen van stalen buizen zeer sterk op; niet zozeer gerelateerd aan de productie van stalen buizen in dat land maar doordat de sancties andere staalproducten troffen. Deze verstoringen zorgden voor grote onzekerheid en onrust in de markt, met als gevolg zeer sterke prijsstijgingen. Daar telden de, onder andere als gevolg van de oorlog sterk oplopende energieprijzen bij op. Deze hadden direct effect op de prijzen van staal en stalen buizen. De productie hiervan heeft veel energie nodig. Ook stegen de transportkosten.

In de loop van het jaar werd de situatie rondom de sancties tegen Rusland wat overzichtelijker, en kwam er iets meer rust in de markt. Verstoringen in de supply chain bleven echter de markt beïnvloeden. Prijzen stabiliseerden enigszins, maar bleven op een hoog niveau. Na de zomer legden veel staalfabrieken deels de productiecapaciteit stil. Als gevolg van de hoge energieprijzen was het niet mogelijk rendabel te produceren. Met het uit de markt halen van capaciteit hoopten leveranciers een beter rendement te maken. Dit gaf echter opnieuw een opwaartse druk op de prijzen, onder andere door het invoeren van energietoeslagen.

Tegen het einde van het jaar daalden de prijzen voor gelaste materialen enigszins; prijzen voor naadloze materialen en daarvan afgeleide producten bleven echter op een hoog niveau. Over het hele jaar genomen lagen marktprijzen 30% hoger dan het voorgaande jaar. De prijzen van onze handelsgoederen stegen enorm, evenals de prijzen voor vrijwel alle overige producten en diensten, met als gevolg aanzienlijke kostenstijgingen in onze bedrijfsvoering. De transportkosten stegen fors en wereldwijd liepen de loonkosten sterk op, enerzijds als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt, anderzijds als compensatie voor de fors oplopende inflatie.

Verstoring aanvoerlijnen

Een groot deel van onze leveranties doen wij direct uit voorraad. Onze wereldwijd sterke voorraadpositie is een belangrijke factor voor succes. De diepte en breedte van ons assortiment is daarbij doorslaggevend. Na de grote verstoringen in de supply chain in 2021 hadden we begin 2022 onze voorraden met succes op de gewenste niveaus gebracht.

Opnieuw maakten echter de vele verstoringen aan de aanvoerzijde de constante aanvoer naar onze voorraden tot een complexe en intensieve operatie. Door het inzetten van ons wereldwijde inkoopnetwerk en de kennis en expertise van onze inkoopteams slaagden we er opnieuw in onze voorraden en ons assortiment op het juiste niveau te houden. Hierdoor bleven we een constante en betrouwbare levering naar de markt en onze klanten waarmaken. We bereikten dit door een goede afstemming van behoeften en mogelijkheden samen met onze leveranciers. De uitstekende en jarenlange relaties met vaste en vertrouwde leveranciers waren hierbij een zeer belangrijke factor.

De sluiting in Duitsland van twee fabrieken voor naadloze buizen van buizenproducent Vallourec is opmerkelijk. Niet alleen komt hiermee een einde aan een historie van 135 jaar productie van naadloze buizen, ook gaan expertise en know-how op het gebied van hoogwaardige productie van buizen verloren voor de West-Europese maakindustrie. Op korte termijn valt voor vele afnemers deels de zekerheid over de aanvoer van een hoogwaardig product voor hun bedrijfsvoering weg. Samen met andere buizenfabrieken en leveranciers in Europa zullen wij onze expertise inzetten om aanvoer en productie van deze hoogwaardige materialen elders te kunnen voortzetten.