Financiële resultaten

De geconsolideerde netto-omzet van de Van Leeuwen Buizen Groep bedroeg € 1.672 miljoen, een toename van 17% ten opzichte van het vorige jaar (2021: € 1.431 miljoen). Deze omzetgroei was te danken aan de sterke stijging van de gemiddelde verkoopprijs per ton. Daarentegen daalde de afzet met 12%. Dit werd voornamelijk veroorzaakt doordat er minder rechtstreekse afzet van de fabrieken was, aangezien we geen groot project hadden in 2022.

Het bedrijfsresultaat verbeterde van € 79 miljoen in 2021 tot € 104 miljoen in 2022. Dit kwam door de hogere netto-omzet, terwijl het margepercentage relatief stabiel bleef op een zeer goede 21,6% (2021: 21,7%). Hierdoor verbeterde de totale brutomarge van € 310 miljoen in 2021 tot € 361 miljoen in 2022. De stijging van de totale brutomarge werd gedeeltelijk tenietgedaan door een hogere som van de kosten. De lonen en salarissen stegen met 9% door een combinatie van salarisverhogingen, hogere winstdeling en een toename van het aantal fte’s. De overige bedrijfslasten stegen ook, voornamelijk door hogere kosten voor energie en verbruiksgoederen. Ten slotte waren de afschrijvingskosten hoger vanwege de investeringen die we de afgelopen jaren hebben gedaan om ons netwerk uit te breiden en bewerkingscapaciteit te versterken.

De financiële lasten stegen met € 1,1 miljoen tot € 3,3 miljoen (2021: € 2,2 miljoen) door hogere rentetarieven en de extra financiering die nodig was voor het werkkapitaal vanwege de hogere prijzen. De financieringsbehoefte nam af doordat we onze kasstructuur verder hebben geoptimaliseerd. Al onze werkmaatschappijen zijn nu ondergebracht in een cashpoolstructuur. Het effectief belastingtarief nam af tot 14,4% (2021: 18,6%) en werd, in vergelijking met vorig jaar, positief beïnvloed door de mix van nationale belastingtarieven in de samenstelling van het resultaat van 2022. Een ander positief effect was het gebruik en de opname in de balans van voorwaartse verliescompensatie die voorheen niet volledig was opgenomen vanwege de onzekerheid van de beschikbare winsten. Het resultaat uit deelnemingen bedroeg € 2,0 miljoen (2021: € 1,8 miljoen) en houdt verband met onze 50% deelneming in Polarputki, een leidende buizendistributeur in Finland.

De hogere brutomarge resulteerde in een nettoresultaat van € 88 miljoen in 2022 (2021: € 64 miljoen). Dit resultaat is inclusief een vrijval van de negatieve goodwill van € 7,0 miljoen (2021: € 10,0 miljoen). Van dit bedrag hield € 2,7 miljoen (2021: € 2,7 miljoen) verband met de tijdsevenredige afschrijving en € 4,3 miljoen (2021: € 7,3 miljoen) met integratiekosten.

De hogere prijzen hebben een zeer sterk opwaarts effect gehad op het werkkapitaal in 2022, resulterende in een stijging van de handelsdebiteuren met € 30 miljoen en een toename van de voorraden met € 71 miljoen. Crediteuren daalden met € 2 miljoen en dit had ook een (geringe) negatieve impact op het werkkapitaal.

De door het sterke bedrijfsresultaat gegenereerde cash werd opgenomen in het hogere werkkapitaal. De uitgaande cashflow uit investeringsactiviteiten nam met € 19 miljoen fors toe tot een niveau van € 30 miljoen. De totale cashflow was € 28 miljoen negatief. De negatieve cashflow in 2022 had gevolgen voor het saldo van cash en leningen: van een nettokaspositie van € 8 miljoen in 2021 tot een nettoschuldpositie van € 71 miljoen in 2022. De liquiditeitspositie bleef goed en de current ratio aan het eind van het jaar was 1,9 (2021: 2,1). De solvabiliteit verbeterde sterk tot 42,9% (2021: 40,7%).\

De kaspositie en bankfaciliteiten van de Van Leeuwen Buizen Groep zijn voldoende om in de financieringsbehoeften te voorzien.