Marktvraag en marktomstandigheden

De ontwikkelingen in de wereldwijde markten, economie en politiek zorgden ervoor dat de vraag in 2022 lager was dan het voorgaande jaar. Deze lagere afzet ging echter gepaard met een hoger prijsniveau gedurende het gehele jaar, waardoor het omzetcijfer toch aanzienlijk steeg. De reductie in volume speelde met name in de direct uit voorraad verkochte tonnages. Oorzaak hiervan was met name het uitblijven van een aantal grote projecten met grote tonnages. In 2021 werden nog enkele zeer grote projecten uitgeleverd. Het totale volume uit voorraad kwam slechts iets lager uit ten opzichte van 2021.

De COVID-19 pandemie speelde aan het begin van 2022 nog een rol. We hadden in enkele landen een hoog ziekteverzuim waardoor ons uitleverproces onder druk stond. In februari begon de oorlog in Oekraïne, wat ook voor ons bedrijf in dat land gevolgen had. Onze eerste aandacht ging uit naar de medewerkers van onze vestiging in Lviv en hun familie. Onze activiteiten werden een paar maanden gestaakt, vooral om onze medewerkers de mogelijkheid te geven voor hun persoonlijke veiligheid en die van hun familie te zorgen. In de loop van het jaar konden sommige activiteiten en leveranties weer voorzichtig worden opgepakt.

Een aantal lopende orders met bestemming Rusland of Wit-Rusland werd als gevolg van de sancties tegen die landen onmiddellijk stopgezet. Het totale bedrag van de opdrachten naar beiden landen vormt echter geen substantieel deel van onze omzet. Wel werd veel tijd en aandacht besteed aan het precies in kaart brengen van de gesanctioneerde klanten en leveranciers, om zekerheid te verkrijgen over welke handelsrelaties beëindigd moesten worden. Een ander gevolg van de oorlog was dat de aanvoer van componenten in het automotive segment ernstig verstoord raakte. Een groot deel van onze automotive klanten moest vanwege deze haperende aanvoer productielijnen geheel of gedeeltelijk stilzetten, waardoor ook onze leveranties werden uitgesteld. Dit hield aan tot aan de zomer. Voor een aantal klanten in de automotive benutten we echter onze inkoopkennis en netwerk om alternatieve leveranciers te vinden voor materialen die eerder uit Oekraïne kwamen. We boekten onder andere een miljoenencontract voor roestvast stalen materialen voor een grote klant in het Automotive-segment in Hongarije.

In de loop van het jaar waren de marktontwikkelingen in bijna alle Europese landen goed. De vraag in het segment Mechanical Engineering was sterk, onder ander door de sterke marktvraag in de bouw van grondverzet- en landbouwmachines. Ook in de segmenten Civil Engineering en Hydraulics was de marktvraag goed. De voortdurend stijgende prijzen hadden echter een remmend effect op de vraag. Een deel van de opdrachten en projecten, ook in het constructiesegment en de staalbouw, werd uitgesteld omdat de investeringen tegen dit prijsniveau steeds minder rendabel waren. Na de zomer kwamen daar de oplopende inflatie en de toenemende onzekerheid over het verloop van de economie bij. Ook de almaar stijgende energieprijzen waren een belangrijke factor. De markten kwamen verder onder druk en een aantal klanten stelde orders uit of verminderde bestelvolumes. Ook in de dagelijkse voorraadverkopen speelde de oplopende inflatie een belangrijke rol. De meeste van onze Europese bedrijven wisten uiteindelijk beter dan in 2021 te presteren, zoals in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Noord-Europa, Centraal-Europa en Zwitserland.

Energiemarkt

Wereldwijd ontwikkelde de bouw van LNG-terminals zich snel, als gevolg van de grote veranderingen in de gasmarkt. Onze vestiging in Houston, Texas boekte twee grote orders voor de levering van materiaal voor de bouw van deze LNG-terminals. De sterke voorraadpositie en mogelijkheid van levering op de bouwplaats binnen enkele weken waren hierin doorslaggevend. Onze vestiging in Zwijndrecht speelde een belangrijke rol bij de levering voor materiaal aan de Eemshaven terminal van Gasunie. Door de snelle levering van materialen uit voorraad kon deze terminal zo snel mogelijk aan het gasnet worden gekoppeld.

In Europa trok de energiemarkt verder aan. Ons bedrijf in Zwijndrecht leverde voor het Waternet in Amsterdam. Frankrijk boekte opnieuw een kleiner project voor Algerije. In Europa is er een toenemende vraag vanuit projecten gerelateerd aan de energietransitie, met name projecten gerelateerd aan de productie, opslag en transport van waterstof. We verwachten hier in de komende jaren een sterke toename. Verder neemt de bouw van raffinaderijen voor de productie van biodiesel toe.

Buiten Europa is de energiemarkt ons belangrijkste afzetgebied. Aan het begin van het jaar was de markt hier matig, maar al snel leefden activiteiten in dit segment op en boekte onder andere onze vestiging in Edmonton, Canada een aantal mooie projecten. Ook in Azië trok deze projectenmarkt verder aan. Van Leeuwen Singapore leverde meer dan vierduizend ton koolstofstalen naadloze buizen aan het LOTTE Chemical Indonesia New Ethylene (LINE) Project, een zeer grote investering van dit Koreaanse chemiebedrijf in Indonesië. Onze onderneming in Australië presteerde opnieuw uitstekend. Geen land ter wereld kreeg, onder andere door de lange aanvoerlijnen, te maken met een zo sterk verstoorde supply chain. Een goede zorg voor de klanten werd gewaarborgd door de uitstekende samenwerking van onze vijf Australische voorraadlocaties.

Overige ontwikkelingen

Ondanks het enigszins achterblijven van de afgezette volumes ten opzichte van 2021 nam het totale omzetcijfer toe als gevolg van de sterk gestegen prijzen. De omzet kwam 17% hoger uit dan vorig jaar. Het margepercentage bleef gelijk, maar door het gestegen prijsniveau steeg het absolute getal.

In 2022 handelden onze commerciële teams in vele landen en vestigingen oplossingsgericht en vonden zij met vindingrijkheid in de telkens wisselende marktomstandigheden de goede oplossingen voor de klanten. Of het nu gaat om de dagelijkse en tijdige leveringen uit voorraad, het samen met de klant en leverancier ontwikkelen van de juiste oplossing voor de productie van een samengesteld buisproduct, of om de sourcing en wellicht tijdelijke opslag voor een project van een klant. Met de verzamelde kennis van onze mensen met vele jaren ervaring weten we altijd een oplossing te vinden, vanuit ons sterke netwerk, voorraadassortiment en machines voor bewerkingen.

Onze inkooporganisatie wordt gekenmerkt door een centrale aanpak met regionale hubs, waarbij we onze inkoopkracht optimaliseren met een gezamenlijke methodologie. Europese inkoopmanagers, overige inkoopmanagers en categoriemanagers overleggen geregeld over onderwerpen als inkoopstrategie, leveranciers en duurzaamheid.

Om ons aanbod aan de diverse marktsegmenten relevant te houden, werken we voortdurend aan ons kennisniveau en innovatieve oplossingen. Voor elk van de vier Industry-segmenten (Mechanical Engineering, Civil Engineering & Construction, Automotive en Hydraulics) werken we sinds 2021 met een Market Acceleration Circle. Elke Circle bestaat uit een team van commerciële marktexperts van verschillende Europese vestigingen van Van Leeuwen. Onze wereldwijde Global Project Organization richt zich op de twee Energy segmenten Process & Power en Pipelines. De collega’s binnen elk team bundelen hun marktkennis, ervaring en ideeën en ontwikkelen en implementeren zo met elkaar innovatieve marktinitiatieven.