Michael van Etten

General Manager Van Leeuwen Thailand

In de afgelopen decennia is Van Leeuwen Thailand een belangrijk onderdeel van ons bedrijf in Azië geworden. Volgens General Manager Michael van Etten zijn onze recente successen bereikt door een nieuwe balans in projecten en MRO-contracten.

Na zijn afstuderen in Rotterdam koos Michael van Etten voor een loopbaan in Thailand. ‘Mijn moeder is Thais, en ik heb altijd hier willen werken,’ legt Michael uit. ‘Ik kreeg mijn kans bij Van Leeuwen Thailand, en nu werk ik alweer tien jaar in Bangkok. Ik begon als trainee en klom snel op naar functies als sales executive en supply chain manager. Momenteel ben ik General Manager voor onze Thaise activiteiten.’

Verschuiving van focus
‘Van Leeuwen Thailand richtte zich decennialang vooral op projecten,’ zegt Michael. ‘Ons financiële succes was sterk afhankelijk van het binnenhalen van grote opdrachten. Echter, in de afgelopen jaren hebben mijn team en ik onze focus verlegd naar distributie en het verkrijgen van grote MRO-contracten. We hebben nu MRO-contracten met alle raffinaderijen in Thailand en de meeste petrochemische fabrieken. Projectactiviteiten blijven een ander expertisegebied voor Van Leeuwen Thailand, waarbij we voornamelijk samenwerken met Engineering, Procurement en Construction (EPC)-bedrijven voor zowel de bouw van nieuwe fabrieken als voor uitbreidingsprojecten.’

Belangrijke mijlpalen
‘In 2023 hebben we verschillende belangrijke mijlpalen bereikt,’ vervolgt Michael. ‘We kregen aanzienlijke orders van suikerbedrijven in Thailand voor ketelbuizen. Daarnaast hebben we een contract afgesloten met PTT Global Chemical, het grootste petrochemische bedrijf van Thailand. Daarmee hebben we onze positie als toonaangevende distributiespeler in Thailand op het gebied van MRO-contracten versterkt. Geen enkel ander bedrijf in Thailand is erin geslaagd om MRO-contracten af te sluiten met alle bedrijven binnen de PTT Group, maar ons is het gelukt.’

Hernieuwbare energie
2024 zal voor Van Leeuwen Thailand in het teken staan van contractvernieuwing van een aantal lopende MRO-contracten. ‘Vanwege onze jarenlange ervaring in de MRO-business en succesvolle contractuitvoering weten we wat de klant van ons verwacht, als het gaat om het serviceniveau en de betrouwbare levering van de meest gangbare items. Met deze kennis hebben we een concurrentievoordeel en streven we naar meer MRO-contracten, wat belangrijk is voor onze distributie business. Een van de uitdagingen en persoonlijke doelen voor 2024 is om een MRO-contract te verkrijgen voor warmtewisselaarbuizen en ketelbuizen in Thailand. Een andere belangrijke ontwikkeling is de verschuiving in de traditionele olie- en gasmarkt naar LNG en hernieuwbare brandstoffen en grondstoffen. Dit biedt nieuwe mogelijkheden, omdat we ervaring hebben op dit gebied en daardoor een voorsprong hebben op de concurrentie. Aangezien we materialen hebben geleverd voor een groot project in 2020, de Nongfab LNG-terminal voor PTTLNG, weten we wat er nodig is qua specificaties en gaan we in zee met dezelfde langetermijnpartners om zo vroegtijdig mogelijk betrokken te raken bij nieuwe LNG-terminalprojecten.’

Connecting Worlds
Het thema van 100 jaar Van Leeuwen, ‘Connecting Worlds’, beschouwt Michael vanuit verschillende invalshoeken. ‘Ten eerste ben ik zelf bicultureel. Ik ben immers opgegroeid in Nederland, maar woon en werk al jarenlang in Thailand en beheers de taal in woord en geschrift. Engels is mijn derde taal, waardoor ik kan communiceren met diverse groepen mensen. Daarnaast spreken we bij Van Leeuwen Thailand allemaal dezelfde taal als het gaat om projectactiviteiten: we begrijpen het belang van flexibiliteit, gedrevenheid en vertrouwdheid met de bedrijfsvoering van de klant. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat wij kunnen leveren. Zowel het product als onze uitstekende service en betrouwbaarheid. We moeten hun verwachtingen overtreffen.
En we verbinden de werelden van leveranciers en klanten, ondersteund door de gedegen reputatie van Van Leeuwen. Het is bijzonder voor mij dat een bedrijf dat een eeuw geleden begon als eenmanszaak nu een wereldwijd bekende naam is, ook in Thailand.’