Lisa Hanes

Head of Procurement, European Procurement Manager, Van Leeuwen Duitsland

In 2023 zijn belangrijke stappen gezet in de centralisatie van de Europese inkoopkracht van Van Leeuwen. Lisa Hannes, Head of Procurement en European Procurement Manager, was nauw betrokken bij het traject en blikt terug op een intensief jaar.

Lisa Hannes volgde een masteropleiding in mechanical engineering & business management in Paderborn, Duitsland en werkt sinds 2010 bij ons bedrijf. Vanaf 2016 vervulde zij verschillende rollen die allemaal te maken hadden met inkoop. Momenteel heeft zij twee rollen: ze is verantwoordelijk voor de German Procurement Department en zij is een van de drie European Procurement Managers bij Van Leeuwen, waarbij zij zich richt op het productsegment warmgewalste naadloze buizen en stafstaal.

Markt- en productkennis bundelen
‘Inkoop en alles wat daarbij komt kijken is mijn expertise’, vervolgt Lisa. ‘In de afgelopen jaren is er in mijn vak wel het een en ander veranderd. We hebben de inkoop in een paar jaar tijd gecentraliseerd in onze gehele organisatie (zie kader). Dat is een belangrijke kracht van Van Leeuwen: we bundelen al onze marktkennis met onze productkennis en onderhouden goede relaties en strategische lange-termijn partnerships met onze leveranciers. Daardoor kunnen we onze klanten optimaal bedienen. Daarbij gaan we niet per se voor de laagste prijs, maar wél altijd voor hoge kwaliteit. Bovendien werken we internationaal nauw samen: we hebben door Europa heen een aantal hubs. Daarin verzamelen we specifieke materialen en hebben zo alle voorraad van een bepaald product onder één dak. Dat biedt ook voordelen voor onze klanten: zij kunnen profiteren van deze concentratie, omdat we er tevens voor zorgen dat zij toegang hebben tot het gehele portfolio van Van Leeuwen en nooit te lang hoeven te wachten op hun bestelling. Het is uitdagend, maar dat maakt het werk ook leuk.’

Volatiliteit
Een ander fenomeen van de afgelopen jaren is de toegenomen marktvolatiliteit en de snelheid in onze business. Lisa: ‘Volatiliteit is er altijd wel geweest, maar de snelheid waarmee wij moeten reageren – of, nog liever, proactief op anticiperen – is fors omhoog gegaan. Dat maakt het inkoopvak meer uitdagend, omdat we steeds sneller moeten inspelen op marktontwikkelingen. Onze aanpak hierin is dat we nóg dichter op onze klanten en leveranciers kruipen, om zo nauw mogelijk betrokken te zijn bij al die ontwikkelingen en er snel van op de hoogte te zijn. ‘Connecting Worlds’, het thema van ons 100-jarig jubileum, is hier van cruciaal belang: zonder de juiste verbindingen intern en extern, kun je geen succesvolle stalen buizen distributeur zijn.’