Vooruitzichten

Jaarverslag 2023

In 2024 is het honderd jaar geleden dat onze onderneming in Zwijndrecht werd opgericht. Met een gelegenheidspartij buizen begon Piet van Leeuwen zijn bedrijf. In honderd jaar tijd groeide het eenmansbedrijf uit tot een wereldwijd opererende onderneming, actief in 32 landen. In de afgelopen eeuw hebben we wereldwijd een sterke positie verworven als toonaangevende buizendistributeur, die dagelijks ‘more than tubes’ biedt aan de klant. Ons jubileumjaar vieren we onder het motto ‘Connecting Worlds’. Dit staat voor ons internationale netwerk met toegewijde teams verbonden met klanten en leveranciers over de wereld. Connecting Worlds gaat over continuïteit in ontwikkeling en duurzame groei, klantgerichtheid, netwerken, een hechte bedrijfscultuur, internationale samenwerking en innovatief ondernemerschap.

Nadat we in de tweede helft van het vorige jaar de marktvraag al zagen verminderen ten opzichte van de zeer sterke vraag in de jaren daarvoor, lijkt het er aan het begin van 2024 op dat deze gematigde marktvraag aanhoudt. Ons orderboek is goed gevuld, maar neemt niet toe. In Europa zien we bij klanten in het Industry-segment een duidelijk lager activiteitenniveau. Er is een te groot aantal onzekerheden in de wereld, het vertrouwen is gematigd en het lijkt erop dat de markt een afwachtende houding aanneemt. Wereldwijd zien we in de Energy-markt de positieve ontwikkeling in de vraag wel toenemen. Ook voor 2024 zien we een positieve ontwikkeling in de markt voor energieprojecten en mede op basis van onze wereldwijd sterke uitgangspositie in deze markt verwachten we hier in dit jaar een goede orderingang.